Friday, June 7, 2013

Vrouw getuigt voor assisen over ontvoering door sekte van Drazen Zakek

Vrouw getuigt voor assisen over ontvoering door sekte van Drazen Zakek

  Bert De Bakker, Davy De Bakker en Remco Van Dijk. © belga.
Op het assisenproces in Leuven rond de gewelddadige dood van Renate Jonkers (30) uit Eindhoven getuigde vandaag Marian Gruiters over haar brutale ontvoering door enkele sekteleden op 2 mei 2008. Marian Gruiters (37) kwam in contact met de sekteleden tijdens lezingen in een spiritueel centrum in Amsterdam over onder andere de zin van het leven.
"Ik vond het lieve mensen, maar ze deden vreemde zaken. Ik zag dat ze drugs gebruikten, maar voor mij gaan spiritualiteit en drugs niet samen. De anderen volgden Zabek zonder vragen te stellen. Hij probeerde me los te trekken uit mijn sociale omgeving en vroeg me zijn vrouw te worden. Ik zei hen dat het leuk was, maar dat ik verder niets meer met hen te maken wou hebben. Een week nadien kwamen ze me halen. Er werd bij me aangebeld. Ik zag Zabek, Bettina, Remco en Davy voor mijn deur staan. Ik ben toen met grof geweld ontvoerd naar de villa in Bekkevoort", snikte de vrouw.

"Ik heb weerwerk geboden, Zabek sloeg op mijn neus en het bloed spoot eruit. Bettina greep me stevig bij de keel, ik riep nog: 'Ik stik, ik stik'. Daarna loste ze haar greep. Zabek zei met een vreemde blik: 'If you resist, I will kill you', en ik geloofde hem. Ondertussen waren Zabek of Remco bij me binnengegaan om een fles te wijn te halen, alsof het om een feestje ging. Ze brachten in een auto tape aan voor mijn mond. Ik werd gekneveld van de keel tot de enkels. Het touw moest van Zabek strakker rond de keel, ik dacht dat ze me gingen vermoorden", herinnerde de vrouw zich.

Renate
"Ze legden me op het bed van Zabek in de villa. Hij maakte me los en waste mijn gezicht dat onder het bloed zat. Hij huilde en zei dat hij het allemaal heel erg vond. Zabek vertelde me dat Renate psychisch niet in orde was, dat ze een bloedige relatie hadden en dat ze vertrokken was met een Marokkaanse jongen. Renate was volgens hem de dag na de zware healing vertrokken. Daags na mijn ontvoering gingen we naar een lezing. Zabek maakte het daar bont. Iedereen van de groep werd de zaal uitgestuurd, behalve ik. Ik legde mijn wedervaren uit en Zabek, Bettina, Remco en Davy werden opgepakt. Ik ben nog altijd bang van hen, het was vijf jaar geleden maar ik heb het er nog heel moeilijk mee", besloot ze.

Beschuldigde Bettina vroeg even het woord. Ze richtte zich tot Marian. "Ik wil jou bedanken voor jouw moedige komst naar hier en je eerlijk verslag. Ik wou dat allemaal nooit doen, ik schaam me diep. Drazen zei me toen dat het een liefdesspel was, ik geloofde dat toen. Ik hoop dat je geen nachtmerries meer krijgt", zei Bettina.

No comments:

Post a Comment